Kuidas organismi vedelikutasakaalu hoida?

vesiMe kõik oleme kuulnud eksperte ütlemas: selleks, et olla terve ja heas vormis, tuleb tarbida piisavalt vedelikke.

Igati hea nõuanne, mis väärib ülekordamist. Toome ära kolm kuldreeglit organismi vedelikutasakaalu hoidmiseks:

1. Meie organism kaotab vedelikku ka talvel

Kõik ju teavad, et suvel palava ilmaga kaotab meie keha palju vedelikku. Aga meeles tuleks pidada, et organism kaotab vedelikku ka talvel. Suure energiakuluga talispordialad nagu suusatamine, kelgutamine, uisutamine, aga ka lume rookimine ja paksude talveriiete kandmine, panevad meie keha higistama ja organism kaotab täpselt samamoodi nagu suvelgi vajalikku vedelikku.

Samuti tuleb meeles pidada, et vedelikutasakaalu organismis mõjutab ka kõrgustes (mägedes) viibimine. Mida kõrgemal oleme, seda intensiivsemalt hingame, aga iga hingetõmbega kaotab organism vedelikku. Sellepärast on oluline meeles pidada, et mägedes puhkusel olles tuleks tarbida võimalikult palju erinevaid vedelikke.

2. Organismile annavad vajalikku vedelikku kõik joogid

Päevas peaks täiskasvanud naine tarbima 2 liitrit vedelikku ja täiskasvanud mees 2,5 liitrit vedelikku. Hinnanguliselt saame me 80% vajalikust vedelikust jookidest ja ülejäänud 20% toidust. Vajaliku vedelikukoguse saamiseks peaksid naised tarbima päevas 8 klaasi vedelikku ja mehed 10 klaasi ning siia on arvestatud kõik joogid, mitte ainult vesi.

Selleks, et organism saaks piisava koguse vedelikku sobivad kõik joogid – vesi, piim, mahlad, karastusjoogid, kohvi ja tee. Mida erinevamaid jooke me tarbime, seda paremini on organism vedelikuga varustatud, kuna me joome rohkem, kui ainult vett tarbides. Kuid tuletame meelde, et igat toitu või jooki tarbides ei tohiks unustada mõõdukuse põhimõtet.

3. Kofeiinil ei ole vedelikku väljaviivat efekti, kui seda tarbida regulaarselt

Väga levinud on väärarusaam, et kofeiin viib organismist vajaliku vedeliku välja. Uuringud aga näitavad, et kofeiinil võib olla lühiajaline (3-5 päeva kestev) organismist vett väljutav efekt, kuid seda ainult inimeste puhul, kes tavaliselt kofeiini sisaldavaid jooke ei tarbi. Kofeiini sisaldavatel jookidel ei ole vedelikku väljaviivat efekti, kui inimene tarbib kofeiini regulaarselt. Juba tarbitud vedelik ise tasakaalustab vedelikukaotuse.

Võrreldes kofeiini sisaldavaid jooke, siis üks suur tass kohvi sisaldab sama palju kofeiini, kui 3 tassi teed või 4-5 klaasi kofeiini sisaldavat karastusjooki. Samuti sisaldavad kofeiini mõned toiduained, näiteks šokolaad.